Wednesday, August 3, 2011

Ahlan Wa Sahlan Ramadhan Kareem...

Harini dah 3 hari umat Islam di seluruh dunia menunaikan ibadah wajib rukun islam iaitu berpuasa di dalam bulan Ramadhan.  Ramadhan memang bulan yang ditunggu tunggu.. Apa taknya setiap amalan yang dilakukan mendapat pahala berkali ganda.  Cuba bayang kan sedangkan kalau orang yang melakukan ibadah umrah pada bulan Ramadahan dikatakan pahala yang menyhamai orang yang mengrjakan haji, masyaAllah...Baca quran 1 huruf dapat pahala 10 huruf...masyaAllah...Orang berpuasa doa dimakbulkan... Ya Allah, generousnya Pencipta kita...  Ruginya kalau kita tak ambil peluang ini..

Bercakap tentang Ramadhan memang takkan abih.  Memang diakui banyak fadilatnya, banyak faedahnya.  Pendek kata tak pernah lagi dalam sejarah orang mati sebab berpuasa.  Kalau orang gastrik berpuasa pun masih boleh sempurna hatta yang nak berhenti merokok itupun boleh dikatakan Ramadhan ialah masa untuk buat turning point.  Dalam Al-quran sendiri ada perintah menyuruh umat islam berpuasa.  Pendek kata apa yang Allah ciptakan unutk kita memang tiada cacat celanya... Langsung tiada..

Bersederhanalah ketika berbuka dan bersahur.  Buat amalan semaksimum mungkin sekadar yang termampu.  Harap-harap kita dapat puasa yang mabrur.. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment